سومین دوره از رویداد هفته هنرهای دیجیتال اینورس IDAW 2019، تیر 1398، در 8 روز و در سینما آستارا برگزار شد. این رویداد، علاوه بر ارائه محتوای آموزشی با رویکردهای متفاوت، به بررسی ترندها و شاخههای مختلف هر حوزه پرداخت. هدف از این رویداد، ارتقاء دانش افراد و بهروزرسانی اطلاعاتشان، در راستای بهبود کیفیت کسب و کار قرار داده شد. در کنار آن نیز، توجه به انتقال تجربیات افراد مطرح در هر حیطه، یکی از مواردی است که در این رویداد بدان توجه ویژهای شد.
هر روز از این رویداد به یک حیطه، اختصاص داشت. روز اول رویداد هفته هنرهای دیجیتال اینورس IDAW 2019 به Graphic Design، روز دوم به Animation، روز سوم به Illustration، روز چهارم به VFX، روز پنجم به Photography، روز ششم به Advertising، روز هفتم به Fashion و روز هشتم به Art & Technology اختصاص داشت.
روز اول: Graphic Design
روز اول به Graphic Design اختصاص داشت. در ابتدای روز اول –روز Graphic Design-، هما دلواری به سراغ آخرین کارهایش رفت و مسیر تولید را از ابتدای گرفتن یک پروژه تا تحویل آن مرور کرد. در یکی از بخشهای بعدی، سودابه صالحی، از جدیدترین حوزههای کاری در طراحی گرافیک گفت؛ او از گرافیک تجربی و بازارهای کاری مرتبط با آن نیز اطلاعات را به مخاطبان انتقال داد. در ادامه، فرشید پارسیکیا از فضای مجازی گفت و وضعیت انسان امروز، در انبوه محتواهای گرافیکی را ترسیم کرد. بعد از آن، با تشریح چند کمپین بینالمللی، ضرورت ساخت چنین کمپینهایی را در ایران برشمرد. در بخش دوم این روز، رضا بختیاریفرد یکی از پروژههای اخیرش را بررسی و صفر تا صد طراحی یک قلم را مرور کرد. او از اهمیت بریف صحیح پروژه توسط کارفرما سخن گفت و جزئیات و دشواریهای طراحی یک قلم را نشان داد. بعد از آن، آرین اوهانیان به اهمیت دیزاین در پیشروترین شرکتهای دنیا پرداخت و از جایگاهی گفت که یک دیزاینر در این شرکتها دارد. سپس دستاوردهای این جایگاه در کسب و کارهای ایرانی را بر شمرده و از ضروتهای آن سخن گفت. در بخش بعدی، شروین مشایخ به نحوه تفکر انسان پرداخت.
روز دوم: Animation
روز دوم هفته هنرهای دیجیتال اینورس IDAW 2019، به Animation اختصاص یافت. در بخش اول، ابتدا کورش دالوند تلاش کرد تا با استفاده از تجربیاتش، تصویری واقعی از بازار کار انیمیشن ترسیم کند. سپس امیرهوشنگ معین سراغ چالشهای ساخت انیمیشنهای کوتاه رفت، از ابتدای یافتن ایده تا روند ساخت و ارائه برای اسپانسر. پس از او، مریم کشکولینیا، تعدادی از مناسبترین تکنیکهای ساخت انیمیشن هنری را به شرکتکنندگان آموزش داد. در بخش دوم روز، فرزاد دالوند از فراز و نشیبهای انیمیشن در ایران، به عنوان یک صنعت گفت. سپس عقیل حسینیان سراغ استاپموشن رفت و تکنیکها و نکاتی از آن را آموزش داد. در انتها، امین حقشناس با سهیم کردن شرکتکنندگان در تجربیاتش، به عنوان یک انیماتور فریلنسر، آنها را برای ورود به بازار انیمیشن آماده کرد.
روز سوم: Illustration
در سومین روز هفته هنرهای دیجیتال اینورس، به Illustration پرداخته شد. در بخش اول روز، فرشاد شمایل درباره چالشهای مدیریت پروژه توضیحاتی ارائه کرد. پس از او، نیما جمالی سراغ مراحل مختلف طراحی شخصیت، در تصویرسازی کودک و نوجوان رفت و شرکتکنندگان را با جزئیات روند انجام کار، آشنا کرد. بعد از آن هم، علی کیانیامین تلاش کرد نقش دیزاینرهایی را توضیح دهد که Art Director یک پروژه هم هستند و از اهمیت حضور آنها برای ایجاد وحدت در اثر سخن گفت. با شروع بخش دوم، مجید حیدری به شاخصههای فضای کار در هنرهای دیجیتال پرداخت و تجربیاتش را به شرکتکنندگان انتقال داد. سپس سعید غنیزاده از نحوه خلاصهکردن یک موضوع یا متن در قالب یک فریم گفت. در انتها، حمادالدین جوادزاده از طریق اسکایپ، به نقش رسانههای جدید در این حوزه اشاره کرد و چگونگی ارائه آثار برای ورود به بازارهای بینالمللی را شرح داد.
روز چهارم: VFX
حیطه روز چهارم، VFX بود. در ابتدای روز چهارم، عمید رجبی، با نشان دادن دو سکانس معروف از فیلم Solo: A Star Wars Story به بررسی دقیق جلوههای بصری آن پرداخت. پس از او، علی صیفوری از طریق اسکایپ مفهوم و کاربردهای هنر Procedural را شرح داد و تصویری از آینده آن ترسیم کرد. سپس سجاد ربیعی با توضیح سیستمهای Procedural و نقاط قوت آنها، شماری از نرمافزارهایی را معرفی کرد که از این سیستمها استفاده میکنند. در بخش دوم روز، معین زراعتی از طریق اسکایپ، به علم رنگ در سینما پرداخت و توضیحاتی برای آشنایی با ابزارها و سیستمهای رنگی، در نرمافزارها ارائه کرد. پس از او، عمید رجبی به سراغ نرمافزارهای V-Ray Next و Nuke رفته و بهروزترین ویژگیهای دنیای رندرینگ و کامپوزیتینگ را بررسی کرد. در انتها جواد مطوری با بررسی جلوههای بصری سینمای ایران و هند، یک بار روند طراحی و اجرای جلوههای بصری در پروژههای سینمایی را مرور کرد.
روز پنجم: Photography
روز پنجم این هفته با حضور پیمان نادری، بابک نیکخواه بهرامی، مهرداد عمرانی، صمد قربانزاده، محمدهادی صباغ و سحر حسینی برگزار شد. در روز «عکاسی» شرکتکنندگان با عکاسی فاینآرت و چگونگی پیشرفت در این حوزه آشنا شدند، نحوه ارائه یک پروپوزال عکاسی به مجموعههای بزرگ بینالمللی را دیدند، تکنیک فتومونتاژ و کاربردهای آن را شناختند و با مفهوم عکاسی کند آشنا شدند. همچنین جایگاه میکاپ در عکاسی و اثربخشی آن در خروجی نهایی برای آنها ترسیم شد و خصوصیات بصری نور و نحوه بازخوانی منابع نور در تصاویر به آنها آموزش داده شد.
روز ششم: Advertising
روز ششم هفته هنرهای دیجیتال اینورس به Advertising اختصاص یافته بود. در بخش ابتدایی این روز، شهرزاد اسفرجانی، از اهمیتِ داشتنِ روایت و بیان شفاف، در کسب و کار گفت و ظرفیت شبکههای اجتماعی در رونق کسب و کار را برشمرد. پس از او شهرام سیفهاشمی درباره رابطه هویت برند و ارتباطات آن صحبت کرد و به واکاوی شیوه ارتباطات، در برندهای ایرانی پرداخت. سپس بابک معدندار، با بیان تجربیاتش، به بررسی روشهای کاری حرفهای و بهروز در دنیا پرداخته و نکاتی را برای بهبود فضای کاری در ایران مطرح کرد. در بخش دوم روز، سیامک پورجبار از نقش خلاقیت در تبلیغات گفت و اهمیت واحد خلاقیت و ارتباط آن، با دیگر بخشهای یک آژانس تبلیغاتی را بیان کرد. سپس سینا فرهمند از اقتصاد رفتاری و مالیه رفتاری گفت و کسب و کارها را از زوایای مختلف علوم رفتاری تحلیل کرد. پس از او، ابوذر علویتبار، به بررسی نحوه ارائه محتوای هنری در فضای دیجیتال پرداخت و به شرکتکنندگان رویکردی از هویتسازی را نشان داد.روز ششم هفته هنرهای دیجیتال اینورس به Advertising اختصاص یافته بود. در بخش ابتدایی این روز، شهرزاد اسفرجانی، از اهمیتِ داشتنِ روایت و بیان شفاف، در کسب و کار گفت و ظرفیت شبکههای اجتماعی در رونق کسب و کار را برشمرد. پس از او شهرام سیفهاشمی درباره رابطه هویت برند و ارتباطات آن صحبت کرد و به واکاوی شیوه ارتباطات، در برندهای ایرانی پرداخت. سپس بابک معدندار، با بیان تجربیاتش، به بررسی روشهای کاری حرفهای و بهروز در دنیا پرداخته و نکاتی را برای بهبود فضای کاری در ایران مطرح کرد. در بخش دوم روز، سیامک پورجبار از نقش خلاقیت در تبلیغات گفت و اهمیت واحد خلاقیت و ارتباط آن، با دیگر بخشهای یک آژانس تبلیغاتی را بیان کرد. سپس سینا فرهمند از اقتصاد رفتاری و مالیه رفتاری گفت و کسب و کارها را از زوایای مختلف علوم رفتاری تحلیل کرد. پس از او، ابوذر علویتبار، به بررسی نحوه ارائه محتوای هنری در فضای دیجیتال پرداخت و به شرکتکنندگان رویکردی از هویتسازی را نشان داد.
روز هفتم: Fashion
در بخش اول روز هفتم که اختصاص به Fashion داشت، ابتدا جعفر شریعت به نقد و بررسی کالکشنی از Boris Bidjan Saberi پرداخت و مسیر طراح برای رسیدن به کالکشن را شرح داد. پس از او بهادر ادب، به مباحثی همچون فضای کلی مد و پوشاک طراحان مستقل در ایران پرداخت و روند تولید، بازاریابی و فروش را مرور کرد. بعد از آن، تارا پرورش از چگونگی طراحی و تولید یک کالکشن فصلی براساس یک ایده خلاقانه گفت. او با بیان تجربیاتش ظرایف تولید محصول را نشان داد. در بخش دوم روز، مهرآرا مولوی، سراغ هنر بازاستفاده در طراحی لباس رفت. او با شرح تمایزهای بازیافت و بازاستفاده سعی داشت مخاطبان را با یکی از دغدغههای صنعت مد آشنا کند. پس از او امیرحسین مهدیزاده، سراغ Deconstruction در دنیای مد رفت. او با معرفی طراحان مطرح این سبک، از تاثیر این سبک در مد گفت. در انتها محمدحسن خالصی با بیان تعریفی شخصی از دیزاین، فلسفه طراحی و اصالت در آن، کاربست گفتههایش در طراحی کفش را نشان داد.
روز هشتم: Art & Technology
در بخش اول روز هشتم که به Art & Technology اختصاص یافته بود، استودیو کدان با به اشتراک گذاشتن تجربیاتش، از زیر و بم کار در تکنولوژیهای خلاق گفت. بعد آرمین مصطفوی از طریق اسکایپ، با بررسی مفهوم تلفیق تکنولوژیهای جدید، نگاهی تازه را در زمینه معماری، مهندسی و ساخت مطرح کرد. پس از او، آرمان خلیلبیگی و اسماعیل متقی از رویکردی به طراحی گفتند که آن را فراتر از یک حرفه یا فن میدانست. آنها از این گفت و گو به دنبال انتقال تجربیاتشان درباره طراحی پژوهش-محور بودند. در بخش دوم روز، علی اسلامی از طریق اسکایپ، با مرور کارهایش و توضیح تکنیک آنها، روند طراحی، تولید و تحقیق تجربی را در واقعیت مجازی شرح داد. پس از او، بامداد افشار، اجرایی داشت از چند قطعه موسیقی همراه با پرفورمنس رباتها و میدی کنترلرها که پس از آن، از روند این اجرا و شکلگیری آن گفت. در انتها عرفان دستورنژاد، از طریق اسکایپ راجع به مفهوم طراحی تعاملی صحبت کرد و رشتههای جدید در طراحی و مهارتهای لازم برای آنها را برشمرد.
در نهایت سومین دوره از رویداد هفته هنرهای دیجیتال اینورس با پشت سر گذاشتن روز هشتم به پایان رسید. هدف اصلی برگزاری این رویداد ایجاد حرکت در فضای کسب و کار و تقویت بازار کار بخش خصوصی در حوزههایی مانند صنعت انیمیشن، سینما، گرافیک، تبلیغات، عکاسی، فشن، مد و لباس بود. با توجه به رویکرد جدید بازار کار این رشتهها در جهان، در این رویداد توجه ویژهای به فضای بینرشتهای هنرهای دیجیتال شده بود. در این رویداد ۴۸ هنرمند از بهترینهای هر رشته از سراسر ایران و کشورهایی مانند انگلستان، ترکیه، آلمان، آمریکا، هلند و ایتالیا گرد هم آمدند. مدرسه اینورس با همراهی هنرمندان ایرانی حاضر در این رویداد کوشید تا بستر مناسبی جهت انتقال تجربه، آموزش و ورود به بازار کار حرفهای برای مخاطبان خود مهیا کند.
فراخوان شرکت در رویداد IDAW 2024
هفته هنرهای دیجیتال اینورس IDAW 2024، در ماه آپریل -اردیبهشت ۱۴۰۳- برگزار میشه و مثل همیشه ظرفیت حضور -چه بهعنوان شرکتکننده و چه بهعنوان ارائهدهنده- در اون محدوده. برای اینکه این فرصت رو از دست ندید نهایتا تا ۴ اسفند ماه مهلت دارید که از طریق لینک زیر درخواست خودتون رو ثبت کنید و اولین قدم رو برای حضور در IDAW 2024 بردارید!
فراخوان شرکت در رویداد IDAW 2024